EMNP Alapszabály



1
Alapszabály Erdélyi Magyar Néppárt
Az Erdélyi Magyar Néppárt
Alapszabálya
Bevezetés
A 2003/14-es politikai pártokra vonatkozó törvény előírásai alapján megalakul az Erdélyi
Magyar Néppárt (továbbiakban Néppárt), egy politikai jellemzőkkel bíró közjogi jogi
személy, amelyhez minden olyan szavazati joggal rendelkező magánszemély csatlakozhat,
aki elfogadja a Néppárt célkitűzéseit és megfelel a tagság megszerzéséhez szükséges
feltételeknek.
A törvény előírásai alapján a Néppárt a Politikai pártok regiszterébe való – bírósági végzés által
szavatolt – bejegyzése után kezdi meg tevékenységét.
A Néppárt a Román Alkotmány, az érvényben levő román törvénykezés, jelen Alapszabály,
a saját pártprogramja, valamint a Szervezeti és működési szabályzatának megfelelően végzi
tevékenységét.
A Néppárt meghatározatlan ideig működik.
I. A párt neve és jelképei
1. cikkely
(1) A párt neve Erdélyi Magyar Néppárt – Partidul Popular Maghiar din Transilvania.
(2) A párt rövidített neve EMNP–PPMT. (Magyar rövidítése Néppárt.)
2. cikkely
(1) Az Erdélyi Magyar Néppárt egy közjogi jogi személy. A Néppárt tevékenységét Románia
egész területén végzi, az Alkotmány, a politikai pártokra vonatkozó törvény, jelen Alapszabály,
illetve ennek alapján és ennek alkalmazásáért elfogadott szabályzatok előírásainak
megfelelően. A Néppárt Románia határain kívül is végezhet tevékenységet.
3. cikkely
(1) Az Erdélyi Magyar Néppárt jelképe – szemből nézve – háromnegyed részt zöld, jobb felső
negyedében vörös színű kör közepén nyolcágú fehér csillag.
A Néppárt jelképe megjelenik a párt logóján, zászlóján és egyéb hivatalos szimbólumán,
illetve az Országos Elnökség által engedélyezett grafikai megjelenítéseken. A jelkép fehérfekete
és színes grafikus formában megtalálható a mellékletben. (A melléklet az Alapszabályt
tartalmazó füzet borítójának belső oldalán látható.)
(2)A Néppárt választási jele megfelel a Néppárt jelképének.
(3) A Néppárt központi székhelye Kolozsváron van, a Főtér (Piața Unirii) 14. szám, 20. lakrész
címen.
2
Erdélyi Magyar Néppárt Alapszabály
II. A Néppárt célja
4. cikkely
(1) Politikai aktivitásában az Néppárt egy jobb-közép párt, amely az egyetemes emberi
szabadságjogok tiszteletben tartását, a keresztény-demokrata tradicionális értékek
megtartását, a nemzeti kisebbségi jogok betartását és bővítését, illetve a jogállam és az
igazságszolgáltatás teljesülését tűzte ki célul. A Néppárt küldetése egy modern, szociális
piacgazdaságon és felelősség, szubszidiaritás, szolidaritás és társadalmi igazságosság elvén
alapuló társadalom létrehozása.
(2) Tevékenységében a Néppárt kizárólag politikai célokat követ. Terjeszti a nemzeti értékeket
és érdekeket, a politikai pluralizmust, hozzájárul a közvélemény alakításához, jelöltjeivel részt
vesz a választásokon és a hatóságok kialakításában, valamint a törvénynek megfelelően
ösztönzi az állampolgárokat a választásokon való részvételre.
5. cikkely
(1) Célkitűzéseinek teljesítése érdekében a Néppárt az állampolgárok az ország és egy
demokratikus, szabad és igazságos társadalom fejlesztésében és modernizációjában
való részvétele, a nemzeti szuverenitás, az állam szabadságának és egységének, területi
integritásának megtartása, a jogállamiság és a demokratikus alkotmányos elvek betartása
érdekében cselekszik.
(2) Jelen Alapszabály és saját politikai programjának megfelelően, a Néppárt biztosítja
a demokratikus elvek támogatását, illetve a jogállamiság konszolidációját és politikai
célkitűzései elérése érdekében cselekszik.
6. cikkely
(1) A párt értékeinek és elveinek részletes leírása és alkalmazása a Néppárt Politikai
keretprogramjában, választási programjaiban, nyilatkozataiban, eseményeiben,
határozataiban és egyéb általa elfogadott politikai és program-dokumentumaiban kerülnek
bemutatásra és magyarázatra.
(2) A Néppárt vezetőtestületeinek kötelessége, hogy biztosítja a Néppárt minden tagja és
szimpatizánsa, illetve minden állampolgár számára, hogy részt vegyen a Néppárt politikai
célkitűzéseinek megvalósítása érdekében hozott szükséges intézkedések meghatározásában
és az elfogadott döntések alkalmazásában, mindezt az Alapszabályban megfogalmazott és
törvényes rendelkezések és a demokratikus elvek tiszteletben tartásával.
(3) A Néppárt vezetőtestületeinek kötelessége az állampolgárokkal való párbeszéd fenntartása
és a Néppárt tagság és szimpatizánsi bázis növelése.
III. A Néppárt tagjai
A. A tagság megszerzése
7. cikkely
(1) A Néppártot olyan személyek alkotják, akik szabadon csatlakoznak a Néppárt
Alapszabályához, Programjához és egyéb dokumentumaihoz, és akik részt szeretnének venni
3
Alapszabály Erdélyi Magyar Néppárt
ezek terjesztésében és gyakorlati megvalósításában.
(2) A Néppárt tagja lehet minden román vagy Európai Unió országából származó és romániai
lakóhellyel rendelkező állampolgár, aki szavazati joggal rendelkezik, feltéve, hogy:
(a) elfogadja a Néppárt elveit és értékeit, és ezek érvényesítésében cselekvő szerepet vállal;
(b) ismeri és tiszteletben tartja a Néppárt Alapszabályát, Szervezeti és működési
szabályát, politikai keretprogramját és egyéb dokumentumait, valamint az ezek
alapján elfogadott és az alapokmányok rendelkezéseinek alkalmazása érdekében
hozott határozatokat;
(c) tisztességes és kompetens állampolgárként ismerik és értékelik, tekintélye van és
a Néppárt célkitűzéseinek eléréséhez hozzájárulhat.
(3) Nem lehet a Néppárt tagja:
(a) akiről megállapították, hogy együttműködött a Securitatéval;
(b) akit végleges bírói határozattal eltiltottak politikai vagy állampolgári jogainak
gyakorlásától;
(c) aki nyilvánosan rasszista, xenofób vagy antiszemita nézeteket vall;
(d) fizetett politikai funkciót töltött be a Román Kommunista Párt apparátusában.
8. cikkely
A néppárti tagságot a jelentkező írásbeli tagfelvételi kérelem, személyi adatlap valamint
egy nyilatkozat kitöltése alapján nyerheti el, amelyben saját felelősségére kijelenti, hogy a 7.
cikkben leírt tagsági feltételeknek megfelel. A nevezett dokumentumokat a jelentkező, saját
választása szerint lakóhelyéhez, tartózkodási helyéhez vagy munkahelyéhez tartozó helyi
szervezet székhelyén nyújtja be. A tartósan külföldön élő és ott lakhellyel rendelkező román
állampolgárok igény szerint bármely helyi szervezetnek tagjai lehetnek. Helyi szervezet
hiánya esetén a jelentkező az iratokat a legközelebbi helyi szervezethez nyújthatja be.
9. cikkely
(1) Az új tagok egy megőrzésre szánt adatrögzítő lapot kell kitöltsenek és tagsági kártyát
kapnak.
(2) A Néppárt tagjainak névsorát, valamint a tagok személyi adatait országos szinten a Néppárt
központi nyilvántartó hivatala kezeli.
10. cikkely
A Néppártba esetlegesen beolvadó pártok tagjai egyéni csatlakozási kérelem alapján nyerik
el tagságukat.
B. A tagsági viszony megszűnése
11. cikkely
(1) A Néppárt tagság kilépés, törlés vagy kizárással veszíthető el.
(2) A kilépés az írásban benyújtott kérvény alapján és napján lép érvénybe, az adott személy
szabad akaratának megnyilvánulásaként; az írásos kilépést ahhoz a helyi szervezethez kell
benyújtani, amelynek az illető tagja. Összeférhetetlenségen alapuló lemondás esetén, az
összeférhetetlenség megszűnése után a pártba való visszatéréskor a lemondás előtti tagsági
régiség elismertetik.
4
Erdélyi Magyar Néppárt Alapszabály
(3) A tagság törlése a következő esetekben következik be:
(a) a tagsági díj több mint egy éven keresztüli fizetésének elmulasztása;
(b) más pártba való belépés;
(c) a törvény által pártfüggetlen jogállást megkívánó, választott vagy kinevezett
közéleti tisztség elnyerése esetén;
(d) a tag halála;
(e) jogerős bűnügyi ítélet, amelyet Románia vagy bármely más demokratikus állam
területén szándékosan elkövetett bűntény esetén hoztak;
(f ) a Szekuritáte Irattárát Vizsgáló Országos Tanácsa az érvényben lévő jogszabályok
alapján megállapította, hogy az illető személy együttműködött a Szekuritatéval;
(g) végleges és visszavonhatatlan bírósági határozat tiltja el politikai és állampolgári
jogainak gyakorlásától.
(4) A tagság elvesztése a (3) bekezdés e-f-g pontokban felsoroltak miatt egyik fellebbviteli
szervnél sem fellebbezhető meg.
(5) A kizárás jelen alapszabályzat rendelkezéseivel összhangban hozható meg.
C. A tagok jogai
12. cikkely
A Néppárt tagjai a következő jogokkal rendelkeznek:
(a) a Néppárt belső fórumain szabadon nyilváníthat véleményt a Néppárt politikai
döntései, vezető testületeinek valamint a Néppártot képviselő, bármely kinevezett
vagy választott vezető tisztségeket betöltő személy tevékenysége kapcsán;
(b) a Néppárton kívüli nyilvánosságban szabadon nyilváníthat véleményt,
amennyiben kijelentései nem mondanak ellent a Néppárt politikai értékeinek,
elveinek, Programjának és az Alapszabályának, valamint a Néppárt vezető testületei
által hozott döntéseknek.
(c) hiteles és megfelelő időbeni tájékoztatást kaphat a Néppártot vezető testületek
és a Néppártot közintézményekben képviselő személyek tevékenységéről, valamint
minden más fontos, és releváns információról, amely a Néppárt birtokába kerül;
(d) választhat és választható a Néppárt vezető tisztségeibe, vagy Néppárton kívüli
tisztségekbe, melyeket választások útján vagy a Néppárt politikai segítségével
történő kinevezések útján szerezhető meg a jogszabályoknak megfelelően, a
versenyképesség és a szakszerűség, valamint jelen szabályzat előírásai alapján; A
választhatóság szükséges feltétele a tagsági díj, valamint az illetékes testületek által
meghatározott hozzájárulások hátralék nélkül kifizetése;
(e) részt vehet a Néppárt által szervezett képzési programokon;
(f) védheti magát a Néppárt belső fórumain, az Alapszabály és a Néppárt
szabályzatainak megfelelően;
(g) a Néppárt védelmében részesül, igazságtalan és megalapozatlan vádak esetében;
(h) saját politikai kezdeményezésekkel élhet a Néppárton belül;
(i) meghatározott feltételek mellett felfüggesztheti tagságát;
(j) azonnali hatállyal kiléphet a Néppártból.
5
Alapszabály Erdélyi Magyar Néppárt
D. A tagok kötelességei
13. cikkely
A Néppárt tagjának kötelessége, hogy:
(a) tiszteletbe tartja az ország Alkotmányát és törvényeit, a Néppárt Alapszabályát,
szabályait és határozatait;
(b) támogatja és megvédi a Néppárt politikai döntéseit, amelyeket a keretprogram,
a választási programok, kormányzati részvétel esetében a kormányprogram,
továbbá a Néppárt illetékes testületei által elfogadott nyilatkozatok, kiáltványok,
határozatok és egyéb dokumentumok tartalmaznak;
(c) fegyelmezetten és felelősségteljesen végrehajtja a Néppárt vezető testületei által
hozott döntéseket és határozatokat;
(d) lehetőségei szerint aktívan részt vegyen a Néppárt minden tevékenységében;
(e) a Néppárt rendelkezésére bocsájtja szakmai és/vagy más jellegű ismereteit,
megosztja a birtokában lévő, a Néppárt politikai tevékenységét segítő információkat;
(f ) a Néppárt politikai támogatásával elnyert bármilyen tisztségben törekszik a
Néppárt programja és közpolitikái gyakorlatba ültetésére;
(g) kifizeti a Néppárt illetékes testületei által megállapított tagsági díjat, valamint az
egyéb tisztségviselői hozzájárulást;
(h) nem vegyen részt olyan tevékenységekben, amelyek a Néppárt érdekeivel
ellentétben állnak, és nem nyilvánul meg a Néppárt döntéseivel ellentétesen;
(i) tiszteletben tartja a Néppárt Alapszabálya és egyéb szabályzataiban feltüntetett
kötelezettségeket;
(j) feddhetetlen közéleti magatartást tanúsít; fenntartja és támogatja a párbeszédet
lakókörnyezete és tevékenységi környezete közösségeivel;
(k) támogatja a Néppárt illetékes testületei által megnevezett jelölteket közösségi –
választott vagy kinevezett – tisztség elnyerésében.
E. Fegyelmi szankciók és alkalmazandó eljárások
14. cikkely
(1) A Néppárt azon tagjai ellen, akik nem tartják tiszteletben az ország törvényeit, az Alapszabályt,
a politikai keretprogramot, szabályzatokat vagy a Néppárt egyéb dokumentumait, valamint
azon tagok esetében, akik politikai inaktivitással, negatív viselkedéssel, nyilatkozatokkal vagy
tevékenységekkel a Néppártnak kárt okoznak, az ügy súlyosságától függően, a következő
szankciók alkalmazhatók:
(a) figyelmeztetés;
(b) megrovás;
(c) a Párton belül betöltött tisztségek és jogok gyakorlásának felfüggesztése
meghatározott időre;
(d) a tagság felfüggesztése – előzetes letartóztatás esetében a ezt a törvény szerint
alkalmazzák;
(e) a Néppárt struktúráiban betöltött tisztségből való leváltás;
(f) visszahívás vagy a politikai támogatás megvonása a Néppárt segítségével elnyert
tisztségekből;
6
Erdélyi Magyar Néppárt Alapszabály
(g) kizárás.
(2) Egy tag kizárását a Néppárt illetékes testületei dönthetik el kizárólag az alábbi esetekben:
(a) súlyosan és többször megszegte az Alapszabály előírásait, ezáltal megsértve a
Néppárt politikai keretprogramjában meghatározott értékeket és elveket;
(b) megszegte a Néppárt vezető testületeinek döntéseit, és ezzel jelentős kárt
okozott fontos politikai célok elérésében.
15. cikkely
(1) Azon tagok elleni szankciókról, akik nem töltenek be a Néppárton belül vagy azon kívül
választott vagy kinevezett tisztségeket, a helyi szervezet elnöksége dönt az elnökségi tagok
többségi szavazatával.
(2) Azon tagok elleni szankciókról, akik helyi szinten töltenek be a Néppárton belül vagy azon
kívül választott vagy kinevezett tisztségeket, a megyei szervezet elnöksége dönt az elnökségi
tagok többségi szavazatával.
(3) A szankcióról szóló határozatot annak meghozatalától számított legtöbb 5 munkanapon
belül írásban közlik az érintettel.
16. cikkely
(1) Azon tagok elleni szankciókról, akik megyei szinten töltenek be a Néppárton belül vagy
azon kívül, választott vagy kinevezett tisztségeket, az Országos Elnökség dönt az elnökségi
tagok többségi szavazatával.
(2) A szankcióról szóló határozatot annak meghozatalától számított legtöbb 5 munkanapon
belül írásban közlik az érintettel.
17. cikkely
A 15. és 16. cikkekben leszögezett szankcionált tagok fellebbezési hatósága az Országos
Szabályzatfelügyelő és Etikai Bizottság (OSZEB), amely a fellebbezés kézhez vételétől
számított legtöbb 10 napon belül hoz döntést, határozatát legtöbb 30 napon belül köteles az
érintettekkel közölni.
18. cikkely
(1) Azon Néppárti tagok elleni szankciókról, akik országos szinten töltenek be tisztségeket, az
Országos Elnökség dönt az elnökségi tagok többségi szavazatával, a határozatot legtöbb 5
munkanapon belül kell a írásban közölni az érintettel.
(2) Az országos tisztséget betöltők szankcionálása ellen a fellebbezési hatóság az OSZEB,
amely a határozat kézhez vételétől számított legtöbb 10 napon belül köteles döntést hozni,
és azt az adott egyénnel írásban közölni, a bejelentéstől számított legtöbb 30 napon belül. Az
OSZEB döntése végleges.
19. cikkely
Az Országos Elnökség valamely tagjának szankcionálásáról az Országos Elnökség dönt az
elnökségi tagok többségi szavazatával. Az Országos Elnökség valamely tagjának felmentése
vagy kizárása esetén, 60 napon belül össze kell hívni az Országos Küldöttgyűlés rendkívüli
ülését.
7
Alapszabály Erdélyi Magyar Néppárt
IV. A Néppárt szimpatizánsai
20. cikkely
A Néppárt szimpatizánsai azok a személyek, akik elfogadják a párt programját és célkitűzéseit,
de nem nyújtanak be tagfelvételi kérelmet.
V. A Néppárt szervezeti felépítése és működési elvei
A. Általános felépítés
21. cikkely
A Néppárt az ország érvényes területi-közigazgatási rendszere szerint szerveződik.
22. cikkely
A Néppárt belső felépítésében a következő szervezési szintek léteznek:
(a) helyi szint: községek, városok, megyei jogú városok
(b) területi szint: megyék, valamint Bukarest;
(c) országos szint.
23. cikkely
(1) A szintek között alá-fölé rendeltségi viszonyok vannak, minden szint autonómiát élvez az
Alapszabály és szabályzatok által rögzített illetékességi területeken belül.
(2) Az autonómia elvét a különböző szintek közötti párbeszéd és koordináció elvei egészítik ki.
24. cikkely
(1) Minden szint esetében létezik legalább egy vezető és koordináló szerv, amely félévente
legalább egyszer összeül, és egy állandó vezető és végrehajtó szerv (elnökség), amely
négyhavonta legalább egyszer összeül.
(2) A területi szervezetek tevékenységének megszervezését, lebonyolításának és vezetésének
módozatait a Néppárt szervezési és működési szabályzata határozza meg.
B. Működési elvek
25. cikkely
A párt működése az alábbi általános elvekre alapul:
(a) lelkiismereti- és szólásszabadság a Néppárt szervezetén belül, valamint azon
kívül is, amennyiben az adott megnyilvánulások nem ütköznek a Néppárt vezető
testületei által hozott döntésekkel;
(b) belső demokrácia – minden döntést és határozatot a szabadon kinyilvánított
szavazatok alapján hoznak meg; a személyekre vonatkozó határozatokat és
döntéseket minden szinten titkos szavazással hozzák meg;
(c) a tagok szolidaritása a Néppárt által meghatározott minden tevékenységben;
(d) a Néppárt egysége;
8
Erdélyi Magyar Néppárt Alapszabály
(e) a tagok fegyelmezettsége, felelősségérzete és határozottsága az Alapszabály,
szabályzatok. a politikai keretprogram és a vezető testületek egyéb döntési
tiszteletben tartásában és alkalmazásában;
(f ) integritás és átláthatóság a tagság toborzása, kiválasztása és támogatása során,
valamint a döntéshozó folyamatokban;
(g) a szabad véleményalkotás és vita lehetőségének biztosítása a döntéshozatalban,
szervezett keretek között;
(h) bármely tag legtöbb két választott tisztséget tölthet be a Néppárt vezető
testületeiben, különböző szinteken.
VII. Területi szervezetek
A. A helyi szervezet
26. cikkely
(1) A községekben, városokban, megyei jogú városokban és Bukarest kerületeiben egy területi
szervezet hozható létre, amelyet az adott közigazgatási-területi egységben lévő párttagok
alkotnak. A helyi szervezet létrehozásához legkevesebb 7 tag szükséges.
(2) A helyi szervezetet a Helyi Szervezet Elnöksége vezeti, amely a szervezet politikai
döntéshozó szerve. A Helyi Szervezet Elnökségének összetétele: elnök, alelnök és legalább 3
tag, a páratlan számú tagok szabályát követve, és négyhavonta ül össze.
(3) A Helyi Elnökség elnöke a helyi szervezet jog szerinti elnöke, és ő képviseli a helyi
szervezetet harmadik féllel való kapcsolatokban.
(4) A helyi szervezetek hatáskörét, valamint tevékenységei megszervezésének,
lebonyolításának és vezetésének konkrét módozatait a belső szabályzat tartalmazza.
(5) Az őket megillető hatáskörök teljesítéséről az elnökség dönt.
(6) A helyi szervezet jogilag megszűntnek tekinthető, ha tagjainak létszáma 7 alá csökken,
vagy a megyei szervezet elnöksége megállapítja, hogy egy fél év alatt a helyi szervezet
semmilyen tevékenységet nem fejtett ki.
(7) A helyi szervezet az OSZEB határozata alapján is megszüntethető. Az OSZEB abban az
esetben hozhat döntést, amennyiben a helyi szervezet nem tartja tiszteletben az ország
törvényeit, vagy súlyosan és több alkalommal megszegte a Néppárt Alapszabályát és belső
szabályzatait, vagy tevékenységével súlyosan sérti a Néppárt érdekeit, vagy súlyos kárt okoz
a Néppárt hírnevének.
B. A megyei szervezet
27. cikkely
(1) Megyei szinten egy megyei szervezet hozható létre, amely az adott megye területén lévő
helyi szervezetekből alakul.
(2) A megyei szervezetet a Megyei Elnökség vezeti, amely a megyei szervezet végrehajtó
döntési szerve. A megyei szervezet összetétele: elnök, alelnök és legalább 3 tag, a páratlan
számú tagok szabályát követve, és legalább négyhavonta összeül, vagy valahányszor
szükséges.
9
Alapszabály Erdélyi Magyar Néppárt
(3) A Megyei Elnökség elnöke a helyi szervezet jog szerinti elnöke, és ő képviseli a helyi
szervezetet harmadik féllel való kapcsolatokban.
(4) A megyei szervezetek szintjén létrejön és működik a Megyei Választmány, amely Megyei
Elnökségből, a helyi szervezetek elnökeiből, valamint a belső szabályzat értelmében, a helyi
szervezetek által megválasztott tagokból áll.
(5) A Megyei Választmány félévente legalább egyszer összeül, vagy valahányszor szükséges az
elnök, a Megyei Elnökség vagy a tagok egy harmadának kérésére.
(6) A megyei szervezet hatáskörét, valamint tevékenységei megszervezésének,
lebonyolításának és vezetésének konkrét módozatait a Néppárt Szervezeti és működési
szabályzata tartalmazza.
(7) Az őket megillető hatáskörök és feladatok teljesítése érdekében a Megyei Választmány és
a Megyei Elnökség határozatokat hozhat.
(8) A megyei szervezet az OSZEB határozata alapján szüntethető meg. Az OSZEB abban az
esetben hozhat döntést, amennyiben a megyei szervezet nem tartja tiszteletben az ország
törvényeit, vagy súlyosan és több alkalommal megszegi az Alapszabályt és/vagy a Néppárt
belső szabályzatait, vagy súlyosan sérti a Néppárt érdekeit, vagy súlyos kárt okoz a Néppárt
hírnevének.
C. A megyei szervezet elnöke (a megyei elnök)
28. cikkely
A megyei elnök hatásköre:
(a) összehívja a megyei választmányt, gondoskodva ennek előkészítéséről és
lebonyolításáról;
(b) szervezi és vezeti a megyei elnökség munkáját;
(c) képviseli a megyei szervezetet, nyilatkozhat a szervezet nevében;
(d) javasolhatja a tagok szankcionálását;
(e) lépéseket kezdeményezhet azokban az esetekben, amelyek az Alapszabály és a
belső rendszabályzat szerint a megyei szervezet hatáskörébe esnek;
(f) alapszabályi és etikai problémák esetében a Néppárt illetékes testületeihez
fordulhat;
(g) dönthet minden olyan esetben, amely az Alapszabály és a Néppárt Szervezeti és
Működési Szabályzata alapján hatáskörébe tartozik;
D. Alárendeltségi viszonyok
29. cikkely
(1) A helyi szervezetek a megyei szervezeteknek vannak alárendelve.
(2) A megyei szervezetek az Országos Választmánynak, ennek ülései között pedig az Országos
Elnökségnek vannak alárendelve.
(3) A Néppárt területi szervezeteinek testületei a tagság többségének jelenlétében dönthetnek.
(4) A területi szervezetek döntéseiket a jelenlevő tagok többségi szavazatával hozzák,
amennyiben az Alapszabály nem rendelkezik másképpen.
10
Erdélyi Magyar Néppárt Alapszabály
VIII. A Néppárt tagozatai és egyéb szervezetei
30. cikkely
A Néppárt a területi elv mellett egyéb szempontok szerint is létrehozhat tagozatokat, vagy
egyéb szervezeteket, amelyek a Néppárt tagjait és szimpatizánsait gyűjtik össze adott
kritériumok alapján.
31. cikkely
(1) A tagozatok és egyéb szerveztek a Néppárt bizonyos programjainak és tevékenységeinek
megvalósítása és népszerűsítése céljából jönnek létre, amelyek a célzott társadalmi
kategóriákra jellemzőek, és amelyeket a Néppárt illetékes területi testületeivel együttműködve
valósítanak meg.
(2) A tagozatok és egyéb szerveztek tevékenységei alkalmazkodnak a Néppárt politikai
keretprogramjában meghatározott politikai irányvonalakhoz, valamint ahhoz az európai
politikához, amelyet az illetékes nemzetközi szervezetek támogatnak.
32. cikkely
(1) A tagozatok és egyéb szerveztek létrehozását az Országos Elnökség javaslatára az Országos
Választmány hagyja jóvá, saját működési szabályzat alapján működnek, amelyet az Országos
Elnökség javaslatára az Országos Választmány hagy jóvá.
(2) A szabályzatok előírásai nem tartalmazhatnak a jelen Alapszabállyal ellentétes előírásokat.
(3) A jóváhagyott szabályzatoknak megfelelően, a tagozatok és egyéb szerveztek minden
szinten saját vezetőséget választhatnak, amelyek alá vannak rendelve az adott szint elnökségének.
(4) A tagozatok és egyéb szerveztek által kidolgozott programokat és dokumentumokat az
Országos Elnökség javaslatára az Országos Választmány hagyja jóvá.
A. A Néppárt Ifjúsági és Diákszervezete
33. cikkely
(1) Az Ifjúsági és Diákszervezet tagjai a párt azon tagjait és szimpatizánsait tartalmazza, akik
nem töltötték be a 35 évet. A szervezet célja az ifjúság specifikus problémáinak megvitatása
és elemzése, célirányos programok és stratégiák kidolgozása érdekében.
(2) A Néppárt vezető testületei kötelesek a fiatalok felkészítésében és megfelelő szintre való
előléptetésében részt vállalni, politikai készségeik és tulajdonságaik függvényében
B. Szaktestületek
34. cikkely
(1) A szaktestületek olyan szervek, ahol megvitatják, elemezik és döntést hoznak a Néppárt
alapvető stratégiáiról és politikáiról.
(2) A szaktestületek amennyiben szükségesek helyi és/vagy megyei, valamint országos
szinten alakulnak.
(3) A szaktestületeket a Néppárt tagjai és szimpatizánsai által lefedett területek szakemberei,
illetve a Párton kívüli szakemberek alkotják.
(4) A szaktestületek tevékenységéről, valamint belső választási módozatáról saját szabályzata
rendelkezik, amelyet az Országos Elnökség javaslatára az Országos Választmány hagy jóvá.
11
Alapszabály Erdélyi Magyar Néppárt
C. Országos Stratégiai Bizottság
35. cikkely
(1) A Néppárt Országos Stratégiai Bizottsága (OSB) a szaktestületek elnökeiből áll, illetve más,
az Országos Elnökség által kinevezett szakértőkből.
(2) Az OSB célja a Néppárt politikáját érintő elemzések, értékelések, programok és stratégiák
a párt vezetősége számára való elkészítése.
IX. Az Országos Küldöttgyűlés (OKGY)
A. Általános hatáskörök
36. cikkely
(1) Az érvényben lévő jogszabályoknak megfelelően az Országos Küldöttgyűlés a Néppárt
legfelső vezető és döntéshozó testülete.
(2) Az Országos Küldöttgyűlés kizárólagos hatáskörébe tartozik Néppárt általános politikai
irányvonalának meghatározása, a Néppárt országos vezetőinek Alapszabály szerinti
megválasztása, és az Alapszabály és a politikai keretprogram elfogadása és módosítása.
(3) A Országos Küldöttgyűlés programokat és jelentéseket vitat meg, továbbá döntést hoz
minden olyan kérdésben, amelyet a hatáskörébe von.
B. Összehívás és küldöttek
37. cikkely
(1) A Országos Küldöttgyűlés ülésére kétévente kerül sor az Országos Elnökség összehívása alapján.
(2) A ülés előtt legkevesebb 60 nappal az Országos Elnökség meghatározza:
(a) az ülés helyét és időpontját;
(b) az ülés időtartamát;
(c) a képviseleti szabályt és a küldöttek számát.
(3) A Országos Küldöttgyűlés munkálataiban a jog szerinti küldöttek, illetve a megyei
szervezetek választott küldöttei vesznek részt. A választott küldöttek számának nagyobbnak
kell lennie a jog szerinti küldöttek számánál. Az Országos Küldöttgyűlés a küldöttek
többségének jelenlétében határozatképes.
38. cikkely
Jog szerinti küldöttek:
(a) az Országos Elnökség tagjai,
(b) a megyei szervezetek elnökei.
39. cikkely
A választott küldötteket a Megyei Küldöttgyűléseken választják az Országos Elnökség által
meghatározott képviseleti szabály alapján.
12
Erdélyi Magyar Néppárt Alapszabály
C. Választások
40. cikkely
Az Országos Küldöttgyűlés a küldöttek többségének jelenlétében határozatképes.
41. cikkely
Az Országos Küldöttgyűlés a jelen lévő küldöttek titkos szavazatainak többsége alapján
választja meg:
(a) a Néppárt elnökét;
(b) a Néppárt alelnökeit;
(c) az Országos Szabályzatfelügyelő és Etikai Bizottság tagjait;
(d) az Országos Ellenőrző Bizottság tagjait.
D. Rendkívüli Országos Küldöttgyűlés
42. cikkely
(1) Különleges helyzetekben össze lehet hívni az Országos Küldöttgyűlés rendkívüli ülését.
(2) A rendkívüli ülést az Országos Elnökség határozata alapján hívják össze, az alábbiak
kérésére:
(a) a Néppárt elnöke,
(b) az Országos Elnökség tagjainak többsége,
(c) az Országos Választmány tagjainak többsége.
(3) A rendkívüli Országos Küldöttgyűlés összehívásakor nem szükséges az OKGY
megszervezésére vonatkozó határidők tiszteletben tartása. A rendkívüli ülés összehívásával
és lebonyolításával kapcsolatos tartalmi és szervezési szempontokat az Országos Elnökség
azon ülésén határozzák meg, amely eldönti a gyűlés összehívását.
X. Az Országos Választmány
43. cikkely
(1) Az Országos Választmány az Országos Küldöttgyűlés ülései közötti időszakban látja el a
Néppárt vezető és politikai döntéshozó szerepét.
(2) Az Országos Választmány szükség szerint, de legalább félévente ülésezik.
(3) Az Országos Választmány az Országos Elnökség tagjaiból, a megyei szervezetek elnökeiből,
a Néppárt szakmai testületeinek elnökeiből, szakmai és rétegszervezeteinek küldötteiből,
Országos Stratégiai Bizottság tagjaiból, az Ifjúsági és Diákszervezet küldötteiből, valamint
szükség szerint, az egyéb szempontok szerint létrehozott tagozatok elnökeiből áll.
(4) Az Országos Választmány a tagok többségének jelenlétében határozatképes, egyszerű és
minősített határozatokat hozhat.
(5) Az Országos választmány hatáskörét, valamint szervezési és működési felépítését és
tevékenységét a Néppárt Szervezeti és Működési Szabályzata tartalmazza.
13
Alapszabály Erdélyi Magyar Néppárt
XI. Országos Elnökség
44. cikkely
(10) Az Országos Elnökség a Néppárt operatív döntéshozó és végrehajtó szerve, melynek
tagjai:
(a) a Néppárt országos elnöke;
(b) a Néppárt országos alelnökei.
(2) Az Országos Elnökség legalább 5 tagból áll.
45. cikkely
Az Országos Elnökség az alábbi hatáskörökkel rendelkezik:
(a) az OSB javaslatára ellenőrzi és jóváhagyja – az ország gazdasági-társadalmi
és politikai helyzetének fejlődése, valamint a nemzetközi helyzet függvényében
hozott – a Programban végzett átalakításokat és aktualizálásokat és az Országos
Választmány vagy, esetenként, az Országos Küldöttgyűlés elé terjeszti;
(b) jóváhagyja az országos szintű választási politikára irányuló javaslatokat, az önkormányzati,
a parlamenti, az európai parlamenti és az államelnöki választások alkalmával;
(c) jóváhagyja a jelöltlistákat és a választható tisztségek jelöltjeit a választási folyamatban;
(d) jóváhagyja a hatásköréhez tartozó szabályzatokat;
(e) dönt a hatáskörébe tartozó esetleges szankciókról, valamint javaslatot tesz az
Országos Küldöttgyűlés által választott, vezető tisztségeket betöltő személyek
esetleges szankcionálásáról;
(f ) rendes vagy rendkívüli ülésre hívja össze az Országos Küldöttgyűlést;
(g) javasolja az Országos Választmány összetételének módosítását azon politikai
szervezetek képviselőinek bevonásával, akikkel a Néppárt együttműködési, társulási
és vagy fúziós egyezséget ír alá;
(h) javasolja az Országos Választmánynak a politikai és/vagy választási szövetségek
jóváhagyását vagy érvénytelenítését;
XII. A Néppárt Országos Elnöke
46. cikkely
(1) Az Elnök képviseli a Néppártot a hatóságokkal és egyéb politikai vagy közéleti féllel való
kapcsolatokban.
(2) Az Elnököt az Országos Küldöttgyűlés választja meg, titkos szavazás útján. Megbízatása 2
évig érvényes.
(3) Az Elnök mandátumának megszűnése esetén 60 napon belül új elnököt kell választani.
(4) Saját és az Országos Elnökség tevékenységéről, annak nevében az Országos Küldöttgyűlés
előtt számol be.
47 cikkely
Az Elnök megbízatása megszűnik, ha:
(a) lemond;
(b) az Országos Küldöttgyűlés többségi titkos szavazattal visszavonja tisztségéből;
14
Erdélyi Magyar Néppárt Alapszabály
(c) büntetik jelen szabályzat előírásai alapján;
(d) elhunyt.
48. cikkely
(1) A Néppárt elnöki tisztségébe a megyei szervezetek javasolhatnak jelölteket.
(2) A jelöltnek kötelező módon politikai programot kell bemutatnia az Országos Küldöttgyűlés
előtt.
49. cikkely
Az Elnök hatásköre:
(a) kidolgozza és jóváhagyás végett bemutatja az Országos Elnökségnek a Néppárt
Szervezési és működési szabályzatát;
(b) országos szinten szervezi, irányítja és összehangolja a párt tevékenységét,
biztosítja és felügyeli a Néppárt központi hivatalának működését, és a központi
adminisztráció anyagi forrásainak kezelését;
(c) kidolgozza a párt költségvetési tervét, és felel annak kivitelezéséért;
(d) felügyeli és összhangba hozza a megyei szervezetek tevékenységeit;
(e) felügyeli és összhangba hozza a szaktestületek tevékenységeit;
(f) bemutatja az önkormányzati, a parlamenti, az európai parlamenti és az
államelnöki választások jelöltjeit;
(g) szükség esetén javaslatot tesz a Néppárt országos döntéshozó testületeinek a
Néppárt újraszervezésére.
XIII. Országos bizottságok
A. Országos Szabályzatfelügyelő és Etikai Bizottság (OSZEB)
50. cikkely
(1) Az OSZEB a Néppárt választott bírósága, amely garantálja, hogy a Néppárt tagjai és
szervei tiszteletben tartják és alkalmazzák az Alapszabály előírásait, valamint az annak alapján
elfogadott szabályokat.
(2) Az OSZEB biztosítja a Néppárt minden tagjának Alapszabály szerinti jogait, és megoldja a
Párton belül felmerülő vitás ügyeket.
(3) Az OSZEB egy elnökből és legalább két választott tagból áll, akiket az OKGY 2 évre választ
meg, titkos szavazattal.
(4) Az OSZEB tagjai nem tölthetnek be a Párton belül más országos tisztséget, az Országos
Választmányi tagság kivételével.
(5) Az OBESZ eljárást indíthat bejelentés vagy saját kezdeményezés alapján a tagok, helyi
vagy megyei szervezetek kötelezettségeinek megszegése, az ország törvényei, a Néppárt
Keretprogramja, Alapszabálya vagy politikájának megsértése esetén.
(6) Az OBESZ 30 napon belül kell megoldást javasoljon az adott bejelentésre, szükség esetén
szankcionálva a Néppárt érintett tagjait.
(7) Az OBESZ által hozott döntések esetén a közléstől számított 30 napon belül az Országos
Küldöttgyűléshez lehet óvást benyújtani, amely legközelebbi ülésén a jelenlevő tagok
15
Alapszabály Erdélyi Magyar Néppárt
többségi szavazata alapján hoz döntést a kérdésben. Az OKGY döntése végleges.
(8) Az OBESZ első ülésén fogadja el saját működési szabályzatát, amelyet az Országos
Választmány hagyja jóvá.
B. Országos Számvizsgáló Bizottság
51. cikkely
(1) Az Országos Számvizsgáló Bizottság (OSZB) a Néppárt belső mind előzetes, mind pedig
utólagos gazdasági-pénzügyi ellenőrző szerve.
(2) Az OSZB a hatályban levő törvények, az Alapszabály előírásai és a Bizottság szabályzata
alapján ellenőrzi a párt pénzügyi bevételeinek formáját és származását, a költségek
időszerűségét és pontosságát, a párt tulajdonának létrehozásának és fenntartásának módját,
illetve minden más a Néppárt által végzett jelenlegi és a választási kampányhoz kapcsolódó
gazdasági és pénzügyi tevékenységet.
52. cikkely
(1) Az OSZB elnökből és legalább 2 az Országos Küldöttgyűlés által két évre választott tagból áll.
(2) Az OSZB tagjai nem tölthetnek be a Párton belül más országos tisztséget, az Országos
Választmányi tagság kivételével.
(3) Az OSZB első ülésén fogadja el saját működési szabályzatát, amelyet az Országos
Választmány hagy jóvá.
53. cikkely
Az OSZB az Országos Küldöttgyűlésnek tesz jelentést.
54. cikkely
Az OSZB megállapításai alapján, hatáskörétől függően szankciókat javasol a különböző szintű
vezető testületeknek.
55. cikkely
Az OSZB évente egyszer egy nyilvános gyűlés keretén belül bemutatja a Néppárt pénzügyi
helyzetét.
XIV. A Néppárt vagyona és bevételei
56. cikkely
A Néppárt támogatási forrásai a következők:
(a) a párttagok tagdíjai;
(b) adományok, hagyatékok és egyéb kedvezmények;
(c) saját tevékenységekből származó törvény szerinti bevételek;
(d) állami támogatásból származó támogatások.
57. cikkely
(1) A tagdíjakat a Néppárt központi nyilvántartásában megjelenő személyektől való bevétel képezi.
16
Erdélyi Magyar Néppárt Alapszabály
(2) A tagdíj összegét az Országos Elnökség határozza meg.
(3) A tagdíj kifizetésének bizonylatát a belső rendszabály alapján egy nyugta kiadása és a
kifizetés nyilvántartásba való bevezetése jelenti.
58. cikkely
Az adományokat a törvény előírásait betartott, egyénektől vagy jogi személyektől kapott
pénzösszegek, vagy javak és szolgáltatások képezik.
59. cikkely
(1) A Néppárt vagyonát, minden a törvény értelmében szerzett ingó és ingóság képezi.
(2) A tulajdon kezelése, használata, bérbe adása, átadása, valamint minden a hozzájuk köthető
más művelet az Elnökség beleegyezésével és a Néppárt Szervezeti és Működési Szabályzata
szerint történik.
XV. Átmeneti és záró rendelkezések
60. cikkely
A hatóságokkal és másokkal kapcsolatban jogi szempontból a Pártot az Elnök képviseli, illetve
adott esetben egy általa megbízott, vagy az Országos Elnökség által kinevezett személy.
61. cikkely
A Néppárt Szervezeti és Működési Szabályzatát, a jelen Alapszabály által nem érintett
működési módozatokat, valamint más speciális szabályokat az Országos Választmány fogad
el az Elnök javaslatára.
62. cikkely
Egy más párttal való fúzió esetén, a vezetői testületek létrehozása egy közös megegyezésen
alapuló protokoll alapján történik, amely szerves része lesz a jelen Alapszabálynak.
63. cikkely
A párt megszűnik, amennyiben:
(a) feloszlatja sajátmagát, az Országos Küldöttgyűlés tagjainak többségi támogatása alapján;
(b) feloszlatják, az Alkotmánybíróság ítélete alapján;
(c) feloszlatják, a Bukaresti Törvényszék ítélete alapján;
(d) átszervezik, a törvény értelmében.
64. cikkely
Jelen Alapszabály a Néppárt végső bírósági határozaton alapján történő a Politikai pártok
regiszterébe való bejegyzésével lép érvénybe.
Toró Tiberiu (aláírás)
Gergely Balázs (aláírás)
Papp Előd (aláírás)
Zatykó Gyula (aláírás)
17
Alapszabály Erdélyi Magyar Néppárt
Az Erdélyi Magyar Néppárt
Szervezeti és működési szabályzata (SZMSZ)
Az SZMSZ a tagságról, a helyi, megyei és országos szervezetek belső működéséről, illetve a
döntési kompetenciákról szól.
Az Erdélyi Magyar Néppárt
Az Erdélyi Magyar Néppárt (Partidul Popular Maghiar din Transilvania), – rövidítve magyarul
Néppárt, románul EMNP-PPMT – 2011. szeptember 15-én, a Bukaresti Törvényszék 938R
számú határozatával nyert jogi személyiséget. Székhelye Kolozsvár, Főtér (Piata Unirii) 14/20,
a pártok nyilvántartási jegyzékében a 32654/3/2011 számon szerepel.
A Néppárt jelképe és egyben választási jele a – szemből nézve – háromnegyed részt zöld, jobb
felső negyedében vörös színű kör közepén lévő nyolcágú fehér csillag.
1. A Néppárt értékei, céljai és eszközei
1.1 A Néppárt értékrendi meghatározását, a jogállam melletti demokratikus elkötelezettségét,
valamint alapvető céljait és politikai eszközeit a Néppárt politikai keretprogramja tartalmazza.
1.2 A Néppárt értékeinek és elveinek gyakorlatba ültetését a választási programok, a
nyilatkozatok, a kiáltványok, a határozatok és egyéb, a Néppárt által elfogadott programatikus
dokumentumai mutatják be és magyarázzák.
1.3 A Néppárt vezető testületei e dokumentumokban foglaltak megvalósítása érdekében
kötelesek részvételt biztosítani a Néppárt minden tagjának és támogatójának az érvényben
lévő törvények és jogszabályok, valamint a demokrácia elveinek tiszteletben tartásával.
1.4 A Néppárt vezető testületei folyamatos párbeszédet folytatnak az állampolgárokkal,
állandó törekvésük őket a demokratikus közéleti részvételre buzdítani, továbbá a Néppárt
taglétszámát és szimpatizánsainak táborát növelni.
2. A Néppárt tagsága
A tagság feltételei
2.1 A Néppárt tagja lehet bármely román vagy Európai Unió országából származó és
romániai lakóhellyel rendelkező állampolgár, aki szavazati joggal rendelkezik, és aki az alábbi
feltételeknek egyszerre felel meg:
(a) elfogadja a Néppárt elveit és értékeit, és ezek érvényesítésében cselekvő szerepet
vállal;
(b) ismeri és tiszteletben tartja a Néppárt Alapszabályát, Szervezeti és működési
szabályzatát, politikai keretprogramját és egyéb dokumentumait, valamint az ezek
alapján elfogadott és az alapokmányok rendelkezéseinek alkalmazása érdekében
hozott határozatokat;
(c) tisztességes és kompetens állampolgárként ismerik és értékelik, tekintélye van és a
Néppárt célkitűzéseinek eléréséhez hozzájárulhat.
2.2 Nem lehet a Néppárt tagja:
(a) aki együttműködött a román politikai rendőrséggel (Szekuritátéval);
18
Erdélyi Magyar Néppárt Szervezeti és működési szabályzat
(b) aki a Román Kommunista Párt apparátusában töltött be fizetett politikai tisztséget;
(c) aki nyilvánosan rasszista, xenofób, vagy antiszemita nézeteket vall;
(d) akit végleges bírói határozattal eltiltottak politikai vagy állampolgári jogainak
gyakorlásától.
A tagság megszerzése
2.3 A néppárti tagságot a jelentkező írásbeli tagfelvételi kérelem, személyi adatlap valamint
egy nyilatkozat kitöltése alapján nyeri el, amelyben saját felelősségére kijelenti, hogy a tagsági
feltételeknek megfelel.
2.4 Nevezett dokumentumokat a jelentkező, saját választása szerint lakóhelyéhez, tartózkodási
helyéhez vagy munkahelyéhez tartozó helyi szervezet székhelyén nyújtja be.
2.5. Helyi szervezet hiánya esetén a jelentkező az iratokat a legközelebbi helyi szervezethez
nyújthatja be.
2.6 A tartósan külföldön élő és ott lakhellyel rendelkező román állampolgárok igény szerint
bármely helyi szervezetnek tagjai lehetnek.
2.7 a. A felvételi kérelemnek tartalmaznia kell két teljes jogú tag ajánlását. A tagfelvételről
első fokon az illetékes helyi szervezet elnöksége dönt, amelyet a tagfelvételi kérelmen a
helyi szervezet elnökének aláírása hitelesít. A tagfelvétel az illetékes megyei elnök, vagy
annak megválasztása előtt a régió koordinálásával megbízott országos elnökségi tag
ellenjegyzésével válik véglegessé.
b. Amennyiben alapítóként egy megalakítás előtt álló helyi szervezetnek kíván tagja lenni,
akkor: – felvételi kérelemnek tartalmaznia kell az illetékes megyei elnök (megválasztása
előtt a területi megbízott) és a régióért felelős országos elnökségi tag támogató
aláírását és – részt kell vennie a helyi szervezet alakuló ülésén.
2.8 A tagok tagsági kártyát kapnak.
2.9 A Néppárt tagjainak névsorát, valamint a tagok személyi adatait országos szinten a
Néppárt központi nyilvántartó hivatala tartalmazza.
2.10 A Néppártba esetlegesen beolvadó pártok tagjai egyéni csatlakozási kérelem alapján
nyerik el néppárti tagságukat.
A tagság viszony megszűnése
2.11 A néppárti tagság kilépés, törlés vagy kizárás esetén szűnik meg.
2.12 A kilépés az írásban benyújtott kérvény alapján és napján lép érvénybe, az adott személy
szabad akaratának megnyilvánulásaként; az írásos kilépést ahhoz a helyi szervezethez kell
benyújtani, amelynek az illető tagja.
2.13 A törlést az alábbi esetekben alkalmazza a a Néppárt központi nyilvántartó hivatala:
(a) a tagsági díj több mint egy éven keresztüli fizetésének elmulasztása;
(b) más pártba való belépés;
(c) a törvény által pártfüggetlen jogállást megkívánó, választott vagy kinevezett
közéleti tisztség elnyerése esetén;
(d) a tag halála;
(e) jogerős bűnügyi ítélet, amelyet Románia vagy bármely más demokratikus állam
területén szándékosan elkövetett bűntény esetén hoztak;
(f ) a Szekuritáte Irattárát Vizsgáló Országos Tanácsa az érvényben lévő jogszabályok
alapján megállapította, hogy az illető személy együttműködött a Szekuritatéval;
19
Szervezeti és működési szabályzat Erdélyi Magyar Néppárt
(g) végleges és visszavonhatatlan bírósági határozat tiltja el politikai és állampolgári
jogainak gyakorlásától.
2.14 A tagság elvesztése a 2.13 bekezdés e-f-g pontokban felsoroltak miatt egyik fellebbviteli
szervnél sem fellebbezhető meg.
2.15 A kizárás jelen SZMSZ szankciókkal foglalkozó előírásai szerint történik.
A tagok jogai
2.16 A Néppárt bármely tagja
(a) a Néppárt belső fórumain szabadon nyilváníthat véleményt a Néppárt politikai
döntései, vezető testületeinek valamint a Néppártot képviselő, bármely kinevezett
vagy választott vezető tisztségeket betöltő személy tevékenysége kapcsán;
(b) a Néppárton kívüli nyilvánosságban szabadon nyilváníthat véleményt,
amennyiben kijelentései nem mondanak ellent a Néppárt politikai értékeinek,
elveinek, Programjának és az Alapszabályának, valamint a Néppárt vezető
testületei által hozott döntéseknek.
(c) hiteles és megfelelő időbeni tájékoztatást kaphat a Néppártot vezető testületek és
a Néppártot közintézményekben képviselő személyek tevékenységéről, valamint
minden más fontos, és releváns információról, amely a Néppárt birtokába kerül;
(d) választhat és választható a Néppárt vezető tisztségeibe, vagy Néppárton kívüli
tisztségekbe, melyeket választások útján vagy a Néppárt politikai segítségével
történő kinevezések útján szerezhető meg a jogszabályoknak megfelelően, a
versenyképesség és a szakszerűség, valamint jelen szabályzat előírásai alapján;
A választhatóság szükséges feltétele a tagsági díj, valamint az illetékes testületek
által meghatározott hozzájárulások hátralék nélkül kifizetése;
(e) részt vehet a Néppárt által szervezett képzési programokon;
(f ) védheti magát és védelemben részesül mind a Néppárt belső fórumain, mind
azon kívül, minden gyanúsítás, illetve igazságtalan és megalapozatlan vád ellen a
Néppárt szabályzatainak megfelelően;
(g) saját politikai kezdeményezésekkel élhet a Néppárton belül;
(h) meghatározott feltételek mellett felfüggesztheti tagságát;
(i) azonnali hatállyal kiléphet a Néppártból.
A tagok kötelezettségei
2.17 A Néppárt bármely tagja
(a) tiszteletben tartja az ország Alkotmányát és törvényeit, a Néppárt Alapszabályát,
szabályait és határozatait;
(b) támogatja és megvédi a Néppárt politikai döntéseit, amelyeket a keretprogram,
a választási programok, kormányzati részvétel esetében a kormányprogram,
továbbá a Néppárt illetékes testületei által elfogadott nyilatkozatok, kiáltványok,
határozatok és egyéb dokumentumok tartalmaznak;
(c) fegyelmezetten és felelősségteljesen végrehajtja a Néppárt vezető testületei által
hozott döntéseket és határozatokat;
(d) lehetőségei szerint aktívan részt vesz a Néppárt minden tevékenységében;
(e) a Néppárt rendelkezésére bocsájtja szakmai és/vagy más jellegű ismereteit, megosztja
a birtokában lévő, a Néppárt politikai tevékenységét segítő információkat;
20
Erdélyi Magyar Néppárt Szervezeti és működési szabályzat
(f) a Néppárt politikai támogatásával elnyert bármilyen tisztségben törekszik a Néppárt
programja és közpolitikái gyakorlatba ültetésére;
(g) kifizeti a Néppárt illetékes testületei által megállapított tagsági díjat, valamint az
egyéb tisztségviselői hozzájárulást;
(h) nem vesz részt olyan tevékenységekben, amelyek a Néppárt érdekeivel ellentétben
állnak, és nem nyilvánul meg a Néppárt döntéseivel ellentétesen;
(i) tiszteletben tartja a Néppárt Alapszabálya és egyéb szabályzataiban feltüntetett
kötelezettségeket;
(j) feddhetetlen közéleti magatartást tanúsít;
(k) fenntartja és támogatja a párbeszédet lakókörnyezete és tevékenységi környezete
közösségeivel;
(l) támogatja a Néppárt illetékes testületei által megnevezett jelölteket közösségi –
választott vagy kinevezett – tisztség elnyerésében.
3. Fegyelmi szankciók és alkalmazandó eljárások
3.1 A Néppárt azon tagjai ellen, akik nem tartják tiszteletben az ország törvényeit, az
Alapszabályt, a politikai keretprogramot, szabályzatokat vagy a Párt egyéb dokumentumait,
valamint azon tagok esetében, akik politikai inaktivitással, negatív viselkedéssel,
nyilatkozatokkal vagy tevékenységekkel a Néppártnak kárt okoznak, az ügy súlyosságától
függően, a következő szankciók alkalmazhatók:
(a) figyelmeztetés;
(b) megrovás;
(c) a Párton belül betöltött tisztségek és jogok gyakorlásának felfüggesztése
meghatározott időre;
(d) a tagság felfüggesztése – előzetes letartóztatás esetében a ezt a törvény szerint
alkalmazzák;
(e) a Néppárt struktúráiban betöltött tisztségből való leváltás;
(f ) visszahívás vagy a politikai támogatás megvonása a Néppárt segítségével elnyert
tisztségektől;
(g) kizárás.
3.2 Egy tag kizárását a Néppárt illetékes testületei dönthetik el kizárólag az alábbi esetekben:
(a) súlyosan és többször megszegte az Alapszabály előírásait, ezáltal megsértve a
Néppárt politikai keretprogramjában meghatározott értékeket és elveket;
(b) megszegte a Néppárt vezető testületeinek döntéseit, és ezzel jelentős kárt okozott
fontos politikai célok elérésében.
3.3 Azon tagok elleni szankciókról, akik nem töltenek be a Néppárton belül vagy azon kívül
választott vagy kinevezett tisztségeket, a helyi szervezet elnöksége dönt az elnökségi tagok
többségi szavazatával.
3.4 Azon tagok elleni szankciókról, akik helyi szinten töltenek be a Néppárton belül vagy
azon kívül választott vagy kinevezett tisztségeket, a megyei szervezet elnöksége dönt az
elnökségi tagok többségi szavazatával.
3.5 Azon tagok elleni szankciókról, akik megyei szinten töltenek be a Néppárton belül vagy
azon kívül, választott vagy kinevezett tisztségeket, az Országos Elnökség dönt az elnökségi
tagok többségi szavazatával.
21
Szervezeti és működési szabályzat Erdélyi Magyar Néppárt
3.6 A szankcióról és annak mértékéről szóló határozatot annak meghozatalától számított
legtöbb 5 munkanapon belül írásban közlik az érintettel.
3.7 Az országos tisztséget nem viselő szankcionált tagok fellebbezési hatósága az illetékes
megyei szabályzatfelügyelő és etikai bizottság (MSZEB).
3.8 A MSZEB a fellebbezés kézhez vételétől számított legtöbb 10 napon belül hoz döntést,
határozatát legtöbb 30 napon belül köteles az érintettnek kiközölni.
3.9 A MEB döntése ellen fellebbezni az Országos Szabályzatfelügyelő és Etikai Bizottság
(OSZEB) lehet, a határozat kézhez vételétől számított legtöbb 10 napon belül. A fellebbezésről,
annak kézbevételétől számítva az OSZEB 10 napon belül hoz döntést, határozatát legtöbb 30
napon belül írásban közli az érintettel, mely határozat végleges.
3.10 Azon Néppárti tagok elleni szankciókról, akik országos szinten töltenek be tisztségeket,
az Országos Elnökség dönt az elnökségi tagok többségi szavazatával, a határozatot legtöbb 5
munkanapon belül kell a írásban közölni az érintettel.
3.11 Az országos tisztséget betöltők szankcionálása ellen a fellebbezési hatóság az OSZEB,
amely a határozat kézhez vételétől számított legtöbb 10 napon belül köteles döntést hozni,
és azt az adott egyénnel írásban közölni, a bejelentéstől számított legtöbb 30 napon belül. Az
OSZEB döntése végleges.
3.12 Az Országos Elnökség valamely tagjának felmentése vagy kizárása esetén, 60 napon
belül össze kell hívni az Országos Küldöttgyűlés rendkívüli ülését.
4. A Néppárt szimpatizánsai
A Néppárt szimpatizánsai azok a személyek, akik elfogadják a Néppárt programját és
célkitűzéseit, de nem nyújtanak be tagfelvételi kérelmet.
5. A Néppárt szervezési elvei és szintjei
5.1 A Néppárt az ország érvényes területi-közigazgatási rendszere szerint szerveződik.
5.2 A Néppárt belső felépítésében a következő szervezési szintek léteznek:
(a) helyi szint: községek, városok, megyei jogú városok
(b) területi szint: megyék, valamint Bukarest;
(c) országos szint.
5.3 Területi és országos szinten kötelező módon létezik egy vezető döntéshozó testület, amely
legalább félévente ülésezik (választmány), és egy operatív vezető és végrehajtó testület
(elnökség), amely legalább havonta ülésezik.
5.4 A párt belső tevékenysége az alábbi általános elvekre alapul:
(a) lelkiismereti- és szólásszabadság a Néppárt szervezetén belül, valamint azon
kívül is, amennyiben az adott megnyilvánulások nem ütköznek a Néppárt vezető
testületei által hozott döntésekkel;
(b) belső demokrácia – minden döntést és határozatot a szabadon kinyilvánított
szavazatok alapján hoznak meg; a személyekre vonatkozó határozatokat és
döntéseket minden szinten titkos szavazással hozzák meg;
(c) a tagok szolidaritása a Néppárt által meghatározott minden tevékenységben;
(d) a Néppárt egysége;
(e) a tagok fegyelmezettsége, felelősségérzete és határozottsága az Alapszabály,
szabályzatok. a politikai keretprogram és a vezető testületek egyéb döntési
tiszteletben tartásában és alkalmazásában;
22
Erdélyi Magyar Néppárt Szervezeti és működési szabályzat
(f ) integritás és átláthatóság a tagság toborzása, kiválasztása és támogatása során,
valamint a döntéshozó folyamatokban;
(g) a szabad véleményalkotás és vita lehetőségének biztosítása a döntéshozatalban,
szervezett keretek között;
(h) bármely tag legtöbb két választott tisztséget tölthet be a Néppárt vezető
testületeiben, különböző szinteken.
6. A Néppárt területi elv szerinti szervezetei, testületei és működésük
A helyi szervezet
6.1 A Néppárt azonos helyi közigazgatási egységben – községben, városban, megyei jogú
városban – lakó vagy dolgozó tagjai helyi szervezetet hozhatnak létre, amelynek a legfőbb
döntéshozó testülete a tagok összességéből álló közgyűlés. A helyi szervezet alakuló
közgyűlését a néppárt megyei elnöke, illetve ha ez a tisztség még nincs betöltve, megyei/
területi megbízottja hívja össze.
6.2 A helyi szervezet akkor hozható létre, ha az adott helységben lakó vagy dolgozó tagok
száma eléri a 7 (hét) főt.
6.3 A helyi szervezet közgyűlésének hatásköre:
(a) megválasztja a helyi szervezet elnökét és elnökségének tagjait;
(b) megjelöli a helyi szervezet székhelyét;
(c) a Néppárt szabályzatainak megfelelően küldötteket választ a megyei
küldöttgyűlésbe;
(d) a Néppártot érintő kérdésekben – az Alapszabály és a párt programjának megfelelő
módon – önálló álláspontot alakíthat ki, javaslatokat tehet a Néppárt testületeinek,
illetve szervezeteinek;
(e) cselekvően és támogatólag részt vesz a Néppárt országos és önkormányzati
választási kampányában;
(f) dönt mindazon kérdésekben, amelyeket az Alapszabály és a Szervezeti és működési
szabályzat a hatáskörébe utal;
(g) évente legalább két ülést tart.
6.4 A helyi szervezet közgyűlésének összehívási rendje:
(a) rendes ülésére évente kétszer, rendkívüli ülésre szükség szerint kerül sor;
(b) az ülést a helyi szervezet elnöke, az elnökség döntése alapján hívja össze írásban,
az ülést megelőzően minimum 7 nappal, az ülés tárgysorozatának feltüntetésével;
(c) az ülés összehívását a helyi szervezet tagjainak 1/3-a is kezdeményezheti az
elnökséghez írásban benyújtva a tárgysorozat megjelölésével, amelyet az
elnökség nem tagadhat meg;
(d) az ülés összehívásáról az ülést megelőzően minimum 7 nappal kötelezően értesíteni
kell a megyei szervezet elnökét.
6.5 A helyi közgyűlés ülés határozatképessége:
(a) Az ülés akkor határozatképes, ha azon a tagok összlétszáma függvényében az
alábbi arány jelen van, s jelenlétét a jelenléti íven aláírásával igazolja:
- 7-50 tag között 50%,
- 51-100 tag között 30%,
-100 tag fölött 20%.
(b) A határozatképességet az elnök köteles megállapítani az ülés megnyitásakor.
23
Szervezeti és működési szabályzat Erdélyi Magyar Néppárt
6.6 Jegyzőkönyvvezetés:
(a) Az ülésekről kötelező módon jegyzőkönyv készül.
(b) A jegyzőkönyvvezető személyéről a jelenlévők döntenek.
(c) A jegyzőkönyvet két választott tisztségviselő hitelesíti.
(d) A jegyzőkönyveket bármely tag megtekintheti a helyi szervezet irodájában.
(e) A jegyzőkönyvekről másolat csak az elnökség engedélyével készíthető.
(f ) Az ülés jegyzőkönyvét 15 napon belül meg kell küldeni a megyei elnöknek, valamint
a Néppárt központi nyilvántartó hivatalának.
6.7 Az ülés vezetése:
(a) Az ülést az elnök, távolléte esetén az elnök által megbízott elnökségi tag vezeti.
(b) Az elnök köteles minden tagnak, illetve tanácskozási joggal rendelkező személynek
szót adni, illetve esetenként a tárgyszerűség betartására és a megállapított időbeli
korlátokra figyelmeztetni.
(c) Az elnök megtagadhatja a szó megadását, ha:
- ügyrendi kérdésről van szó;
- a tárgyban valamely személy határozathozatal után kíván szólni;
- az elnökség döntése alapján, amennyiben a hozzászólás akadályozza az ülés
folytatását (ez esetben szünetet kell elrendelni,és azonnali elnökségi ülést kell tartani).
6.8 Határozathozatal:
(a) Döntési, személyi javaslatot bármely tag tehet.
(b) Amennyiben az Alapszabály másként nem rendelkezik, a közgyűlés (esetenként
választmány) a határozatokat egyszerű szótöbbséggel hozza. Egyszerű
szótöbbség áll elő, ha a határozatképességre figyelemmel a szavazás tárgyául
szolgáló javaslatra az azt ellenző („nem”) szavazatoknál legalább eggyel több
támogató („igen”) szavazat érkezik. A tartózkodó szavazatok számát csak a
határozatképesség megállapítása szempontjából kell számításba venni.
(c) Azonos számú támogató és ellenző szavazat esetén:
- ha tartózkodó szavazat is volt, a határozati javaslatot elvetettnek kell tekinteni,
- ha tartózkodó szavazat nem volt, az ülésen elnöklő szavazata dönt.
(d) Ha a javaslat nem kapja meg a szükséges szavazatot, akkor elutasítottnak minősül.
Ebben az esetben – indítvány esetén – a helyi elnökség vita nélkül dönt, hogy
kívánja-e a javaslatot valamely időpontban újra napirendre tűzni. Az indítványnak
tartalmaznia kell a tárgyalás időpontjára vonatkozó javaslatot is. Elutasítás esetén
további indítványtétel nem lehetséges.
(e) A helyi szervezet határozatait általában nyílt szavazással hozza meg, de dönthetnek
esetenként titkos szavazáshozatalról is;
(f ) személyi kérdésekben kötelező módon titkos szavazást kell tartani.
6.9 Titkos szavazásnál legalább háromtagú szavazatszámláló bizottságot kell választani.
(a) A bizottság saját tagjai közül elnököt választ.
(b) A szavazatszámlálásról jegyzőkönyv készül, melyet a bizottság minden tagja
aláírásával hitelesít. Ez a jegyzőkönyv az ülés jegyzőkönyvéhez mellékelendő.
A szavazócédulák titkosságáért és megőrzésükért a számlálóbizottság elnöke
felel, aki megőrzi ezeket mindaddig, amíg át nem adja ezeket a megyei
szabályzatfelügyelő és etikai bizottság elnökének.
(c) A bizottság feladata:
24
Erdélyi Magyar Néppárt Szervezeti és működési szabályzat
- ismerteti a szavazás szabályait,
- gondoskodik a szavazás titkosságáról,
- ellenőrzi a szavazólapokat,
- megszámolja a szavazatokat,
- ismerteti a szavazás eredményét.
6.10 A helyi szervezet határozatainak nyilvántartása és kezelése:
(a) a határozatokat írásban rögzítik, sorszámmal ellátva megőrzik a helyi szervezet
irodájában, a másolatot pedig megküldik a megyei szervezet elnökének és
Néppárt központi nyilvántartó hivatalának.
(b) A határozatok számozása naptári évente kezdődik, a megjelölés tartalmazza az
évet, és zárójelben a hónap, nap megjelölést is.
(c) A határozatoknak tartalmazniuk kell a döntés részeként a felelőst, a feladat
elvégzésének határidejét, valamint a sajtó és a nyilvánosság tájékoztathatóságát.
(d) A határozatokat a tagok a helyi szervezet irodájában megtekinthetik.
(e) A határozatok megfelelő kezeléséről a helyi szervezet elnöke gondoskodik.
6.11 Azon szervezetek esetében, melyek 200-nál több taggal rendelkeznek, a megyei
szervezet elnökségének döntése alapján, képviseleti alapon helyi küldöttgyűlést hozhatnak
létre, mely helyettesíti a helyi szervezet közgyűlését, azonos jogokkal és kötelezettségekkel.
A helyi szervezet megszűnése
6.12 A helyi szervezet jogilag megszűntnek tekinthető, ha
(a) tagjainak létszáma 7 alá csökken, vagy
(b) a megyei szervezet elnöksége megállapítja, hogy egy fél év alatt a helyi szervezet
semmilyen tevékenységet nem fejtett ki.
6.13 A helyi szervezet a megyei etikai bizottság (MEB) határozata alapján is megszüntethető,
amennyiben a MEB határozatban az alábbiak valamelyikét állapítja meg:
(a) a helyi szervezet nem tartja tiszteletben az ország törvényeit;
(b) súlyosan és több alkalommal megszegte a Néppárt Alapszabályát és belső
szabályzatait;
(c) tevékenységével súlyosan sérti a Néppárt érdekeit, vagy súlyos kárt okoz a Néppárt
hírnevének.
6.14 A megyei elnökség illetve a MEB feloszlatási döntése ellen a helyi szervezet elnöksége,
az Országos Elnökséghez, illetve az OEB-hoz lehet fellebbezhet, az egyéni szankciók esetében
megállapított időkorlátok között.
A helyi szervezet elnöksége
6.15 A helyi szervezet elnöksége a páratlan számú tagok szabályát követve legalább öt tagból
áll, kötelező választott tisztségek: elnök, alelnök.
6.16 A helyi szervezet elnöksége szükség szerint, de legalább havonta ülésezik.
6.17 A helyi szervezet elnökségének feladatai és hatásköre:
(a) előkészíti a helyi szervezet közgyűlésének (esetenként választmányának) üléseit,
gondoskodik azok lebonyolításáról;
(b) képviseli a helyi szervezetet;
(c) javaslatot tesz a párt választott testületeinek, önkormányzati és parlamenti
képviselőinek, kormányzati tagjainak, illetve tájékoztatást kérhet tevékenységükről;
25
Szervezeti és működési szabályzat Erdélyi Magyar Néppárt
(d) felel a helyi szervezet törvényes, alapszabályszerű működéséért;
(e) tájékoztatja a helyi szervezet közgyűlését, a megyei elnökséget és az Országos
Elnökséget a helyi szervezet tevékenységéről;
(f ) eljár mindazokban az ügyekben, amelyet az Alapszabály és a szervezeti és működési
szabályzat a hatáskörébe utal.
A helyi szervezet elnöke
6.18 A helyi szervezet elnöke:
(a) képviseli, vezeti és szervezi a helyi szervezetet;
(b) előkészíti és összehívja az elnökség üléseit, gondoskodik azok lebonyolításáról;
(c) a helyi elnökség határozata alapján összehívja a helyi szervezet közgyűlését
(esetenként választmányát);
(d) a helyi szervezet küldöttjeként részt vesz a megyei küldöttgyűlés, illetve a megyei
választmány munkájában;
(e) eljár mindazon ügyekben, amelyeket az Alapszabály és a párt Szervezeti és működési
szabályzata alapján a helyi szervezet vagy annak elnöksége a hatáskörébe utal.
A megyei szervezet
6.19 Megyei szinten egy szervezet hozható létre, amely az adott megye területén lévő helyi
szervezetekből alakul.
6.20 A megyei szervezet testületei a megyei küldöttgyűlés, a megyei választmány és a megyei
elnökség.
A megyei küldöttgyűlés
6.21 A megyei szervezet legfőbb döntéshozó testülete a megyei küldöttgyűlés, amely
szükség szerint, de évente legalább egyszer ülésezik.
6.22 A megyei küldöttgyűlésen szavazati joggal részt vesznek hivatalból a helyi szervezetek
elnökei, a megyei elnökség tagjai, továbbá az országos elnökség által megállapított
reprezentációs elvek alapján, a megyei elnökség által megszabott keretszámok szerint a helyi
szervezetek által delegált küldöttek.
6.23 A megyei szervezet küldöttgyűlésének hatásköre és feladatai:
(a) megválasztja a megyei elnököt és a megyei elnökséget;
(b) meghallgatja, megvitatja és elfogadja vagy elutasítja a megyei elnökség beszámolóját;
(c) a párt szervezeti és működési szabályzatának megfelelően küldötteket választ a
Néppárt Országos Küldöttgyűlésébe;
(d) a Néppártot érintő kérdésekben – az Alapszabálynak és a keretprogramnak
megfelelő módon – önálló álláspontot alakíthat ki, illetve javaslatokat fogalmazhat
meg a párt testületeinek, illetve helyi szervezeteinek;
(e) cselekvően részt vesz a Néppárt országos és önkormányzati választási kampányában;
(f) dönt mindazon kérdésekben, amelyeket az Alapszabály és a Szervezeti és működési
szabályzat a hatáskörébe utal;
(g) megválasztja megyei etikai bizottságot.
6.24 A megyei küldöttgyűlés összehívása:
(a) Az ülést a megyei szervezet elnöke az elnökség döntése alapján hívja össze írásban,
az ülést megelőzően legalább 15 nappal, a tárgysorozat feltüntetésével.
26
Erdélyi Magyar Néppárt Szervezeti és működési szabályzat
(b) Az ülés összehívását a helyi szervezetek egyharmada, vagy a megyei szervezet
tagságának legkevesebb 20%-a is kezdeményezheti a megyei elnökséghez
írásban benyújtott kérés alapján, a napirend megjelölésével, amelyet a megyei
elnökség nem tagadhat meg.
(c) A megyei küldöttgyűlésről kötelezően értesíteni kell – az ülést megelőzően legalább
15 nappal – az Országos Elnökséget.
6.25 Az ülés akkor határozatképes, ha azon a küldöttek legalább a fele jelen van és azt a
jelenléti íven aláírásával igazolja.
6.26 Az ülésvezetés, az ügyrend és a határozathozatal jelen szabályzat helyi szervezeteknél
meghatározott módszertanának megyei szintű analógiája szerint zajlik.
A megyei választmány
6.27 Két megyei küldöttgyűlés ülése között a megyei szervezet legfőbb döntéshozó testülete a
megyei választmány, amely a helyi szervezetek elnökeiből, valamint a megyei küldöttgyűlés
által megállapított elvek és sarokszámok szerint a helyi szervezetek által javasolt és a megyei
küldöttgyűlés által megválasztott tagokból áll.
6.28 A megyei választmány szükség szerint, de évente legkevesebb kétszer ülésezik, tagjai
többségének jelenlétében határozatképes.
6.29 A megyei választmány hatásköre:
(a) határozatok elfogadása a Néppárt megyei működésére vonatkozóan;
(b) a megyei szervezet költségvetésének elfogadása;
(c) a megye belső területi-szervezeti felosztásáról szóló határozatok elfogadása;
(d) a Néppárt határozatainak megyei szintű végrehajtására vonatkozó döntések
meghozatala;
(e) javaslattétel a parlamenti képviselők, a szenátorok és a megyei önkormányzati
tisztségviselők személyére, a Néppárt által elfogadott jelölési szabályzat keretei
között;
(f) az általa választott vagy kinevezett személyek és testületek beszámoltatása,
jelentéseik meghallgatása, elfogadása, vagy elutasítása, illetve az esetleges
szankciókról szóló javaslatok elfogadása;
(g) egyéb feladat- és hatáskörök, amelyeket a megyei küldöttgyűlés ruházott át rá.
6.30 Az ülésvezetés, az ügyrend és a határozathozatal jelen szabályzat helyi szervezeteknél
meghatározott módszertanának megyei szintű analógiája szerint zajlik.
A megyei elnökség
6.31 A megyei szervezet operatív döntéshozó és végrehajtó testülete a megyei elnökség,
amely a páratlan számú tagok szabályát követve legalább öt tagú.
(a) a megyei elnökség kötelezően választott tisztségei: elnök, legalább egy alelnök és jegyző;
(b) a megyei elnökség összetételénél kötelezően figyelembe kell venni a megyén
belüli regionális reprezentativitást;
(c) Hargita és Kovászna megye esetében kötelező a széki szintű leosztás a megyei
elnökség összetételében.
6.32 A megyei elnökség szükség szerint, de legalább havonta ülésezik és tagjainak két
harmada jelenlétében határozatképes.
6.33 A megyei szervezet elnökségének feladata és hatásköre:
27
Szervezeti és működési szabályzat Erdélyi Magyar Néppárt
(a) előkészíti a megyei szervezet döntéshozó testületeinek (küldöttgyűlés, választmány)
üléseit, gondoskodik azok lebonyolításáról;
(b) képviseli a megyei szervezetet;
(c) javaslatot tesz a párt választott testületeinek, önkormányzati és parlamenti
képviselőinek, kormányzati tagjainak, valamint helyi szervezetének, illetve
tájékoztatást kérhet tevékenységükről;
(d) felel a megyei szervezet törvényes, alapszabályszerű működéséért;
(e) tájékoztatja a megyei küldöttgyűlést, a megyei választmányt és az Országos
Elnökséget a megyei szervezet tevékenységéről;
(f ) eljár mindazokban az ügyekben, amelyet az Alapszabály és a szervezeti és működési
szabályzat a hatáskörébe utal.
6.34 A megyei szervezet elnöksége egyben a választmány elnökségét is ellátja.
A megyei elnök
6.35 A megyei elnök hatásköre:
(a) a megyei elnökség döntése alapján összehívja a megyei küldöttgyűlést, a megyei
választmányt és a megyei elnökséget, ellenőrzi ennek előkészítését és felügyeli
lebonyolítását;
(b) szervezi és vezeti a megyei elnökség munkáját;
(c) képviseli a megyei szervezetet, nyilatkozhat a szervezet nevében;
(d) javasolhatja a fegyelmi eljárások elindítását a megyei szervezet hatáskörébe eső
esetekben;
(f) alapszabályi és etikai problémák esetében a Néppárt illetékes testületeihez
fordulhat;
(g) dönthet minden olyan esetben, amely az Alapszabály, a Néppárt egyéb szabályzatai,
valamint az országos testületek maghatalmazása alapján hatáskörébe tartozik;
(h) hivatalból tagja az Országos Választmánynak.
A megyei szervezet megszűnése
6.36 A megyei szervezet az Országos Etikai Bizottság határozata alapján szüntethető meg,
amennyiben az OEB megállapítja, hogy a megyei szervezet:
(a) nem tartja tiszteletben az ország törvényeit;
(b) súlyosan és több alkalommal megszegi az Alapszabályt és/vagy a Néppárt belső
szabályzatait;
(c) súlyosan sérti a Néppárt érdekeit, vagy súlyos kárt okoz a Néppárt hírnevének.
6.37 A határozat ellen a Néppárt Országos Küldöttgyűlésénél lehet fellebbezni, amelynek
felszámolásra vonatkozó döntése végleges; az Országos Küldöttgyűlés egyúttal dönt a
felszámolt szervezet újraalakításának módjáról.
Alárendeltségi viszonyok
6.38 A helyi szervezetek a megyei szervezeteknek vannak alárendelve.
6.39 A megyei szervezetek az Országos Választmánynak, ennek ülései között az pedig az
Országos Elnökségnek vannak alárendelve.
28
Erdélyi Magyar Néppárt Szervezeti és működési szabályzat
7. A Néppárt országos testületei
7.1 A Néppárt országos döntéshozó testületei az Országos Küldöttgyűlés, az Országos
Választmány és az Országos Elnökség.
Az Országos Küldöttgyűlés (OKGY)
7.2 Az Országos Küldöttgyűlés a Néppárt legfelső vezető és döntéshozó testülete.
Általános hatáskörök
7.3 Az Országos Küldöttgyűlés kizárólagos hatáskörei:
(a) a Néppárt általános politikai irányvonalának meghatározása;
(b) az Alapszabály és a politikai keretprogram elfogadása és módosítása;
(c) a Néppárt országos vezetőinek megválasztása.
7.4 A Országos Küldöttgyűlés programokat és jelentéseket vitat meg, továbbá döntést hoz
minden olyan kérdésben, amelyet a hatáskörébe von.
Összehívás és küldöttek
7.5 A Országos Küldöttgyűlés rendes ülésére kétévente kerül sor az Országos Elnökség
összehívása alapján.
7.6 A ülés előtt legkevesebb 60 nappal az Országos Elnökség meghatározza:
(a) az ülés helyét és időpontját;
(b) az ülés tárgysorozatát;
(c) a képviseleti szabályt és a küldöttek számát.
7.7 A Országos Küldöttgyűlés munkálataiban a jog szerinti küldöttek, illetve a megyei
szervezetek választott küldöttei vesznek részt. A választott küldöttek számának nagyobbnak
kell lennie a jog szerinti küldöttek számánál.
7.8 Jog szerinti küldöttek:
(a) az Országos Elnökség tagjai,
(b) a megyei szervezetek elnökei.
7.9 A választott küldötteket a megyei küldöttgyűléseken választják az Országos Elnökség által
meghatározott képviseleti szabály alapján.
Választások
7.10 Az Országos Küldöttgyűlés a küldöttek többségének jelenlétében határozatképes.
7.11 Az Országos Küldöttgyűlés a jelen lévő küldöttek titkos szavazatainak többsége alapján
választja meg:
(a) a Néppárt elnökét;
(b) a Néppárt alelnökeit;
(c) az Országos Szabályzatfelügyelő és Etikai Bizottság tagjait;
(d) az Országos Ellenőrző Bizottság tagjait.
7.12 A Néppárt elnökének személyére a megyei szervezetek, az alelnökök személyére a
megyei szervezetek, vagy minimum 10 helyi szervezet tehet javaslatot, az OSZEB és OEB
tagjaira pedig a megyei szervezetek tehetnek javaslatot.
Rendkívüli Országos Küldöttgyűlés összehívása
7.13 Különleges helyzetekben össze lehet hívni az Országos Küldöttgyűlés rendkívüli ülését.
29
Szervezeti és működési szabályzat Erdélyi Magyar Néppárt
7.14 A rendkívüli ülést az Országos Elnökség határozata alapján hívják össze, az alábbiak
kérésére:
(a) a Néppárt elnöke,
(b) az Országos Elnökség tagjainak többsége,
(c) az Országos Választmány tagjainak többsége.
7.15 A rendkívüli OKGY esetén az összehívására vonatkozó szabályokat az Országos Elnökség
felülbírálhatja. A rendkívüli ülés összehívásával és lebonyolításával kapcsolatos tartalmi és
szervezési szempontokat az Országos Elnökség azon ülésén határozzák meg, amely eldönti
a gyűlés összehívását.
Az Országos Választmány
7.16 Az Országos Választmány az Országos Küldöttgyűlés ülései közötti időszakban látja el a
Néppárt vezető és politikai döntéshozó szerepét.
7.17 Az Országos Választmány szükség szerint, de legalább félévente ülésezik.
7.18 Az Országos Választmány az Országos Elnökség tagjaiból, a megyei szervezetek
elnökeiből, a Néppárt szakmai testületeinek elnökeiből, szakmai és rétegszervezeteinek
küldötteiből, valamint választott a területi, taglétszám és választásokon elért eredmény
figyelembe vételével a megyei választmányok által megválasztott tagokból áll. A választott
tagok számát és leosztását az Országos Elnökség határozza meg.
7.19 Az Országos Választmány hatásköre:
(a) középtávú stratégiák, szakpolitikai irányelvek, törvényhozási prioritások
megvitatása és elfogadása;
(b) a Néppárt működésére és szervezésére vonatkozó alapszabály, vagy
programmódosítást nem igénylő döntések meghozatala;
(c) az Országos Szabályzatfelügyelő és Etikai Bizottság, valamint az Országos Ellenőrző
Bizottság működési szabályzatának elfogadása;
(d) az európai parlamenti, a parlamenti képviselők és szenátorok, valamint az
önkormányzati képviselők jelölési módjának szabályozása;
(e) döntéshozatal a Néppárt esetleges kormányzati szerepvállalásáról, a Néppárt
nemzetközi szervezetekhez való csatlakozásáról vagy az ezekkel kötött
partnerségről;
(f) évente, illetve a mandátum lejártakor a Néppárt esetleges kormányzati
tisztségviselői tevékenységének kiértékelése;
(g) évente, illetve a mandátum lejártakor a parlamenti csoportok beszámolójának
meghallgatása és értékelése;
(h) indokolt esetben a testületek és szervezetek újraszervezéséről szóló döntéshozatal;
(i) döntéshozatal bármely olyan kérdésben, amelyet az Országos Küldöttgyűlés a
hatáskörébe utal.
7.20 Az Országos Választmány egyszerű és minősített határozatokat hozhat.
7.21 Az Országos Választmány minősített határozatai:
(a) alapvető és hosszú távú, a Néppárt programjából levezetett stratégiai döntések;
(b) az Országos Választmány működési szabályzatának elfogadása, a megyei
szervezetek esetleges átalakítására, megszüntetésére, vagy újraalakítására
vonatkozó határozatok;
30
Erdélyi Magyar Néppárt Szervezeti és működési szabályzat
(c) választási szövetségekre, összeolvadásra vagy szétválásra vonatkozó határozatok
elfogadása a Néppárt Országos Elnökségének és Védnökének javaslatára.
7.22 Az egyszerű határozatokat az Országos Választmány a jelen levő tagok többségi
szavazatával, a minősített határozatokat pedig a jelen levő tagjai kétharmadának igenlő
szavazatával hozza.
7.23 A személyekre vonatkozó döntések mindig titkos szavazással történnek.
7.24 Határozati javaslatot az Országos Választmány bármely tagja tehet.
7.25 Az Országos Választmány tagjai döntéseiket személyes meggyőződésük vagy –
megbízatás esetén – a megbízó testület határozata alapján hozzák. Döntéseikért a megbízó
testület előtt felelősek.
7.26 A mandátum – idő előtt – lemondás, visszahívás, elhalálozás vagy összeférhetetlenség
következtében szűnik meg.
Országos Elnökség
7.27 Az Országos Elnökség a Néppárt operatív döntéshozó és végrehajtó szerve.
7.28 Az Országos Elnökség legalább 5 tagból, az országos elnökből és az országos alelnökökből
áll.
7.29 Az Országos Elnökség az alábbi hatáskörökkel rendelkezik:
(a) a Néppárt szaktestületeinek javaslatára ellenőrzi és jóváhagyja a Programban
végzett átalakításokat és aktualizálásokat és a Országos Választmány vagy,
esetenként, az Országos Küldöttgyűlés elé terjeszti;
(b) jóváhagyja az országos szintű választási politikára irányuló javaslatokat, az
önkormányzati, a parlamenti, az európai parlamenti és az államelnöki választások
alkalmával;
(c) jóváhagyja a jelöltlistákat és a választható tisztségek jelölteit a választási
folyamatban;
(d) jóváhagyja a hatásköréhez tartozó szabályzatokat;
(e) dönt a hatáskörébe tartozó esetleges szankciókról, valamint javaslatot tesz a
Országos Küldöttgyűlés által választott, vezető tisztségeket betöltő személyek
esetleges szankcionálásáról;
(f ) rendes vagy rendkívüli ülésre hívja össze az Országos Küldöttgyűlést;
(g) módosíthatja az Országos Választmány összetételét azon politikai szervezetek
képviselőinek bevonásával, akikkel a Párt együttműködési, társulási és vagy
egybeolvadási egyezséget ír alá;
(h) javasolja az Országos Választmánynak a politikai és/vagy választási szövetségek
jóváhagyását vagy érvénytelenítését;
(i) dönt minden egyéb olyan felmerülő kérdésben, amely nem tartozik a Néppárt
országos döntéshozó testületeinek kizárólagos hatáskörébe, vagy amelyre külön
mandátumot kap.
A Néppárt országos elnöke
7.30 A Néppárt országos elnöke (a továbbiakban Elnök) képviseli a Néppártot a hatóságokkal
és egyéb politikai vagy közéleti féllel való kapcsolatokban.
7.31 Az Elnököt az Országos Küldöttgyűlés választja meg, titkos szavazás útján. Megbízatása
2 évig érvényes.
31
Szervezeti és működési szabályzat Erdélyi Magyar Néppárt
7.32 Az Elnök mandátumának megszűnése esetén 60 napon belül új elnököt kell választani.
7.33 Saját és az Országos Elnökség tevékenységéről, annak nevében a Országos Küldöttgyűlés
előtt és igény esetén az Országos Választmány előtt számol be.
7.34 Az Elnök megbízatása megszűnik, ha:
(a) lemond;
(b) az Országos Küldöttgyűlés többségi titkos szavazattal visszavonja tisztségéből;
(c) büntetik jelen szabályzat előírásai alapján;
(d) elhunyt.
7.35 A Néppárt elnöki tisztségébe a megyei szervezetek javasolhatnak jelölteket.
7.36 A jelöltnek kötelező módon politikai programot kell bemutatnia az Országos
Küldöttgyűlés előtt.
7.37 Az Elnök hatásköre:
(a) kidolgozza és jóváhagyás végett bemutatja az Országos Elnökségnek a Néppárt
Szervezési és működési szabályzatát;
(b) országos szinten szervezi, irányítja és összehangolja a Néppárt tevékenységét,
biztosítja és felügyeli a Néppárt központi hivatalának működését, és a központi
adminisztráció anyagi forrásainak kezelését;
(c) kidolgozza a párt költségvetési tervét, és felel annak kivitelezéséért;
(d) felügyeli és összhangba hozza a megyei szervezetek tevékenységeit;
(e) felügyeli és összhangba hozza a szaktestületek tevékenységeit;
(f) bemutatja az önkormányzati, a parlamenti, az európai parlamenti és az államelnöki
választások jelöltjeit;
(g) szükség esetén javaslatot tesz a Néppárt országos döntéshozó testületeinek a
Néppárt újraszervezésére.
8. A Néppárt tagozatai és egyéb szervezetei
8.1 A Néppárt a területi elv mellett egyéb szakmai és rétegszempontok szerint is létrehozhat
tagozatokat, vagy egyéb szervezeteket, amelyek a Néppárt tagjait és szimpatizánsait gyűjtik
össze adott kritériumok alapján.
8.2 Ezen tagozatok és egyéb szervezetek a Néppárt bizonyos programjainak és
tevékenységeinek megvalósítása és népszerűsítése céljából jönnek létre, amelyek a célzott
társadalmi kategóriákra jellemzőek, és amelyeket a Néppárt illetékes területi testületeivel
együttműködve valósítanak meg.
8.3 Ezen tagozatok és egyéb szervezetek tevékenységei alkalmazkodnak a Néppárt politikai
keretprogramjában meghatározott politikai irányvonalakhoz, valamint ahhoz az európai
politikához, amelyet az illetékes nemzetközi szervezetek támogatnak.
8.4 Ezen tagozatok és egyéb szervezetek létrehozását, valamint működési szabályzatukat az
Országos Elnökség javaslatára az Országos Választmány hagyja jóvá.
8.5 E szabályzatok előírásai nem tartalmazhatnak a Néppárt szabályzataival ellentétes
előírásokat.
8.6 A jóváhagyott szabályzatoknak megfelelően, ezek a tagozatok és egyéb szervezetek
minden szinten saját vezetőséget választhatnak, amelyek alá vannak rendelve az adott szint
elnökségének.
8.7 Ezen tagozatok és egyéb szervezetek által kidolgozott programokat és dokumentumokat
az Országos Elnökség javaslatára az Országos Választmány hagyja jóvá.
32
Erdélyi Magyar Néppárt Szervezeti és működési szabályzat
9. A Néppárt területi és országos etikai és ellenőrző testületei
9.1 A Néppárt szabályzati és etikai kérdésekben eljárni hivatott testületei megyei szinten a
megyei szabályzatfelügyelő és etikai bizottság, amelyet a megyei küldöttgyűlés, országos
szinten pedig az Országos Szabályzatfelügyelő és Etikai Bizottság, amelynek tagjait az
Országos Küldöttgyűlés választja meg.
9.2 A Néppárt szervezési és pénzügyi működését ellenőrizni hivatott testületei megyei szinten
a megyei ellenőrző bizottság, amelyet a megyei küldöttgyűlés, országos szinten pedig az
Országos Számvizsgáló Bizottság, amelynek tagjait az Országos Küldöttgyűlés választja meg.
9.3 Ezen testületek működési szabályzatát az Országos Választmány hagyja jóvá.
9.4 A területi és országos etikai és ellenőrző testületekben való tagság összeférhetetlen a
Néppárt egyéb vezető tisztségeivel.
10. Átmeneti és zárórendelkezések
10.1 A megyei választmány megalakulásáig az Országos Választmány választott tagjait a
megyei elnökség is delegálhatja.
10.2 A megyei választmány megalakulásáig terjedő átmeneti időszakban a megyei választmány
hatáskörében a megyei elnökség is eljárhat. Az Országos Választmány megalakulásáig terjedő
átmeneti időszakban az Országos Választmány hatáskörében az Országos Elnökség is eljárhat.
10.3 Abban a kezdeti, átmeneti időszakban, amíg nagyszámú helyi szervezet megalakulása
van folyamatban, az Országos Elnökség jóváhagyásával a megyei vezető testületek az
előírt alatti létszámmal is megalakulhatnak, majd ezen testületek kiegészíthetőek az előírt
létszámig.
10.4 Amennyiben nincs más törvényi előírás, a Néppárt szabályzatai által előírt
összeférhetetlenségeket legkésőbb a 2012-es év végéig kell feloldani.
10.5 Jelen Szervezeti és működési szabályzat az Országos Küldöttgyűlés általi elfogadáskor
azonnal életbe lép.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése